Virtaa ja voimaa syksyyn

Kun arki uuvuttaa, on hyvä tarkistaa syömistottumukset. Monipuolinen ruoka ja säännölliset ateriavälit taittavat väsymykseltä pahimman terän. Tukea arkeen voi myös löytää ravintolisistä.

D-vitamiinin tärkeydestä paasataan vuodesta toiseen, eikä suotta. Liian niukka D-vitamiinin saanti näyttää tutkimusten mukaan vaikuttavan luuston kunnon ohella kehon infektioherkkyyteen. Puutostila altistaa tulehdussairauksille, ja kipeä keho on luonnollisesti väsynyt.


Useat suomalaiset kärsivät folaatin puutteesta. Foolihappo on folaattia vastaava vitamiini, jota löytyy ravintolisistä. Folaatin puute saattaa aiheuttaa niin sanottua megaloblastista anemiaa, jonka oireita ovat väsymys, ihon kalpeus ja ärtyisyys. Taustalla voi olla myös B12 -vitamiinin puute, sillä sitä tarvitaan folaatin imeytymiseen.

Muista kuitenkin, ettei ole olemassa ihmevitamiinia, joka pelastaa pielessä olevat ravitsemustottumukset. Monipuolinen ruokavalio on kaiken pohja.